- VR-prillides saab planeerimisjärgus ehitises ringi jalutada
- VR-projekt ehitatakse BIM-mudelite peale
- Selgitame, kuidas VR-mudelit endale tellida
Kui oled VR-prillidest seni mõelnud kui noorte mänguasjast, siis mõtle uuesti. VR-prillid on leidnud uue kasutajagrupi hoopis ehitussektorist, sest tööriist on hinnatud nii ehituse tellijate, arhitektide kui klientide seas.
Artiklis räägime, kuidas ja miks VR-prille ehitussektoris kasutatakse.
VR-prillidega väldid “põrsas kotis” ostmist
Kes meist ei tahaks näha valmis eritellimustööd juba enne selle alustamist? Kui kaubamajas ringi jalutades saame katsuda kõiki tooteid kohapeal, siis eritellimusel saadud hooneid näeme alles siis, kui need on lõplikult valmis.
Nüüd on see muutumas, sest VR viib hoone arhitekti, tellija ja tulevase kliendi valmis ehitisse juba planeerimisfaasis. Selleks tuleb pähe panna spetsiaalsed VR-prillid ning kasutaja astub sisse uude virtuaalsesse reaalsusesse. Lisaks on VR-prillide juures puldid, millega saab liikumist alternatiivses maailmas juhtida, vajutades näiteks ukselingile või valida menüüst uut seinavärvi.
Kui traditsioonilises ehituses on inimene pidanud kõvasti fantaasiat kaasama, et kujutada ette 2D jooniseid valmistootena, siis VR kaotab selle ebamäärase komponendi ja asendab fantaasia vaadeldavate faktidega.
1:1 mõõtkava avab uued uksed
Tänaseks on jõutud arusaamisele, et mida tõetruum on mudel, seda lihtsam on sealt ka vigu avastada. Kui 3D mudel oli suur hüpe edasi 2D’st, siis VR on vähemalt sama suur hüpe järgmisele tasandile, sest mudelile lisandub reaalne suurus ja mobiilsus. Nüüd saavad kõik osapooled teha virtuaalse ringkäigu veel planeerimisfaasis olevasse hoonesse ja tuvastada kohti, mis vajavad parandamist.
VR annab erakordse ruumitunnetuse, mille abil tuvastada vigasid. Näiteks on 3D tarkvarafirma MinDesk leidnud, et disainerid suudavad immersiivsetes keskkondades tuvastada 80% tehtud vigadest, mis tavapäraselt jäävad märkamata.
Ehitajad kasutavad VRi ehitusjärgus maketis jalutamiseks. Ehitaja jaoks on eriline eelis see, et planeeritud hoone konstruktsioonid või torustik on palja silmaga näha juba enne ehituse algust. See teeb aga võimalike vigade tuvastamise lihtsamaks ja nende lahendamise oluliselt odavamaks. Nimelt on teada, et kord juba tehtud vigade parandamine võib maksta ligikaudu 5% kogu projekti maksumusest.
VR-prille kasutatakse ka simulaatoritena, kus saab testida ohuolukordi ja leevendada reaalelulisi riske. Sarnaselt pilootidele, kes harjutavad simulaatorites maandumisi ja õhkutõuse, kasutatakse VR-prille näiteks kraanade opereerimiseks keerulistes tingimustes. Selline VR-treeningute nimekiri on pikk ja tungib aina jõulisemalt ehitussektori igapäevaelusse.
Viimaks kujuta ette, kui suudad ka kliendile näidata hoone plaane nii, et need on päriseluga samades proportsioonides. Arhitektid ja projekteerijad on rohkem harjunud 2D joonistes orienteeruma, aga tellijale ja lõppkasutajale annab VR tõelise wow-efekti. Veel ehitamata korteri ostja näeb täpselt, kui suured ja kõrged on lubatud aknad ja võib vaadata, milline seinavärv akendest paistva valgusega kõige parem välja näeb.
Kuidas ikkagi ehitusprojekt VR-prillidesse jõuab?
Kui soovid tellida VR-versiooni oma ehitusprojektist, tulekski alustada küsimusest: mis on juba olemas?
VR-ehituse loomise eelduseks on projekti BIM-mudel, mis annab esialgse 3D digitaalse mudeli ehitisest. Kui projektist on BIM-mudelid juba tehtud, siis on vaja tellida vaid mudeli kohandamine VR-platvormiga.
Sellisel juhul eksporditakse BIM-mudel mõnele platvormile nagu Unity, Unreal Engine või ACCA. Need on platvormid, kus optimeeritakse mudel interaktiivsele VR-keskkonnale sobivaks. Seejärel on kliendil vaja VR-prille, et mudelit ise katsetada.
Wenture tiim aitab valida õige VR-tarkvara, vahendada infot VR-mudelisse, seada üles VR-põhine kasutusvoog ning teha vajaminevaid arendusi.
Milleks sörkida sabas, kui saab joosta teistest ees? Võta meiega ühendust ja anname konsultatsiooni raames nõu, kuidas teie ettevõtte digitaliseerimisest maksimumi võtta.